Ledenwerving met succes afgesloten.

grafiek ledenwerving.png
Door Andries Otter op 7 januari 2022 om 22:47

Ledenwerving met succes afgesloten.

Bij de laatste gehouden gemeenteraadsverkiezingen in maart 2018, hebben 848 kiezers hun stem uitgebracht op de ChristenUnie. Het jaar 2020 hebben we als ChristenUnie “De Stellingwerven afgesloten  met 64 leden, 45 leden in Ooststellingwerf en 19 leden in Weststellingwerf.

Ledenwerving is slechts het begin van de partijontwikkeling. Voor de komende lichtingen van volksvertegenwoordigers en bestuursleden moeten we kunnen vissen uit een vijver van enthousiaste, talentvolle mensen. Om ons werk goed te kunnen blijven doen als bestuur en fractie hebben we een achterban nodig die ons blijvend steunt. Helaas zien we de afgelopen jaren een daling in het ledenaantal. Nieuwe leden zijn daarom hard nodig! Meer leden betekent immers meer budget en nog betere begeleiding en scholing van de ChristenUnie-vertegenwoordigers.

Alleen wij kennen niet alle kiezers die op ons gestemd hebben. Daarvoor hebben we de hulp ingeroepen van onze leden. We hebben hun gevraagd of zij ons willen helpen bij het werven van nieuwe leden. De leden konden namen doorgeven om die te benaderen. Er werden 80 namen genoemd.

Er is contact opgenomen met het partijbureau voor de toezending van materiaal die we kunnen gebruiken bij deze werving. Het materiaal van het partijbureau, bestond uit magazines voor zowel oudere als jongere leden, een begeleidende brief van Gert Jan Segers en Justin den Harder, hij is algemeen secretaris, van Perspectief, ChristenUnie-jongeren.

Een  “Waardevolle Boodschappen Tas”, een pen en natuurlijk de ledenwerf flyers.

Voor het bestuur en de fractieleden werk aan de winkel. Elk zou 15 tot 20 mensen benaderen. We hebben afgesproken om de ledenwerving te houden in de maanden juli,augustus en september 2021.

We hebben allemaal de volgende werkwijze gevolgd:  Je maakt eerst persoonlijk contact (via de telefoon of aanbellen bij iemand thuis) je stelt jezelf eerst even voor en daarna de reden van dit bezoek. Bij interesse om lid te worden krijgt men de informatiemap zoals hierboven beschreven, je maakt tenslotte de afspraak om met een week weer elkaar te ontmoeten om te horen wat men ervan vindt.

De conclusie die we kunnen trekken van alle bezoeken die we hebben gebracht is:

• De meeste mensen waren positief over de ChristenUnie, sommigen waren al lid van een andere partij, anderen stemmen wel altijd op de ChristenUnie, maar willen geen lid worden.
  • Er waren mensen die op de SGP stemden, we hebben uitgelegd dat de SGP geen lijst heeft bij de gemeenteraadsverkiezingen en dat we hopen dat ze dan op de ChristenUnie gaan stemmen.

Met trots kan ik jullie melden dat de ledenwerving 20 nieuwe leden heeft opgebracht. En daar zijn we als bestuur en fractie heel blij mee. Met dank aan de hemelse Vader, dat we moed en kracht van Hem hebben ontvangen en dat Hij erbij was bij alle gesprekken.

Zo staan ook wij met God, middenin de wereld. We komen in actie tegen onrecht. We knokken voor wie vergeten dreigt te worden. We maken ons sterk voor de toekomst van onze kinderen en de vrijheid om te geloven.

Mocht u naar het lezen ook mensen in uw omgeving lid willen maken, als bestuur hebben we nog informatiemateriaal die u kunt gebruiken voor een persoonlijk gesprek. Maar u mag ook gewoon de naam doorgeven aan het bestuur.

Promotor en plaatvervangen voorzitter
Andries Otter ( promotor)
emailadres promotor@destellingwerven.christenunie.nl